Od okamihu prvej správy o tragédii letu MH-17, malajzijského Boeingu 777, je v súvislosti s udalosťou viac otázok ako odpovedí. Takáto situácia je samozrejme veľmi dobrou „živnou pôdou“ výskytu maximálne prekombinovaných konšpiračných teórií, ktoré sa vynárajú na všetkých stranách.
Komplikáciou je aj počet zainteresovaných strán. Len samotné vyšetrovanie ICAO určite obsiahne Ukrajinu (krajina katastrofy), Malajziu (vlastník lietadla) a ako prizvaný člen sa zapojí Holandsko (krajina s najväčším počtom obetí). Automatickým členom komisie sa stane aj zástupca USA (výrobca lietadla).Z hľadiska politického dopadu a vplyvu na situáciu sú do kauzy zapojené predovšetkým Rusko (označované za vinníka), ozbrojenci z juhovýchodu Ukrajiny (označovaní za pôvodcu katastrofy) a EÚ (minimálne z hľadiska teritoriálnej príslušnosti) a jej jednotlivé členské štáty prezentujúce sa prostredníctvom svojich predstaviteľov, najmä nemeckej kancelárky Merkel, britského premiéra Camerona a francúzskeho prezidenta Hollanda.
Akýkoľvek variant vzniku a priebehu predmetnej udalosti je v súčasnosti len domnienkou a predpokladom možného, napriek tomu, že môže byť založený na reálnych faktoch.
Takmer vzápätí po tragédii sa stala najprezentovanejšou verzia pádu lietadla spojovaná s možnou provokáciou zo strany Kyjeva. Základným predpokladom tejto situácie je snaha ukrajinského vedenia o tesnejšiu spoluprácu a priame zainteresovanie NATO, najmä však USA do ukrajinského konfliktu. Z pohľadu viacerých predstaviteľov súčasnej moci v Kyjeve by bol ideálnym riešením vstup síl NATO a USA na Ukrajinu – ako „peacemaking forces“ na juhovýchode krajiny. Nevyhnutnosťou pre takýto scenár je však zrejmá a nesporná zainteresovanosť Ruska. Rozhodujúcim prvkom je priamy vstup RF do konfliktu na území Ukrajiny – pravdepodobne pri obrane Luhanskej a Doneckej národnej republiky, či pri konflikte na spoločných hraniciach. S tým súvisí realizovaná masívna propagandistická a dezinformačná kampaň v ukrajinských a niektorých západných masmédiách. Nasledovala by celosvetová podpora obrancov „demokratických zmien“ na Ukrajine, démonizácia Ruska ako agresora a z toho by vyplynula „morálna“ možnosť,
pre tzv. jastrabov, zobrať Ukrajinu pod ochranné krídla NATO. Všetky problémy, neúspechy a chyby Ukrajiny by tak mali jednoznačného vinníka – Rusko!.
Rusko prejavuje v tejto súvislosti až neuveriteľnú zdržanlivosť a nereaguje prakticky na žiadne provokácie a obviňujúce vyhlásenia. Dôsledkom je postupné zvyšovanie intenzity klamstiev a poloprávd. To však stále nepostačuje na vyvolanie otvoreného konfliktu, ktorý prekročí hranice Ukrajiny.
Ak zvážime tieto „vstupné parametre“ je obetovanie civilného dopravného lietadla a jeho pasažierov i posádky „minimálnou cenou“ s maximálnym efektom – obvinenie padá na Rusko i na ozbrojencov na juhovýchode Ukrajiny.
Viac ako pred týždňom sa objavili informácie, na základe ktorých ozbrojenci v bojoch s ukrajinskou armádou získali raketový komplex protivzdušnej obrany BUK. Takmer vzápätí však generálny štáb Ukrajiny zverejnil informáciu, že komplex je prakticky nebojaschopný. Maličkosť, detail, správička, ktorá už dnes nikoho nezaujíma. Rovnako však prakticky nikoho nezaujíma skutočnosť, že na úspešný zásah letiaceho cieľa vo výške cca 11 km rýchlosťou 900 km.h-1 (15 km. min-1 alebo tiež 250 m.s-1) je potrebná vycvičená a zohraná jednotka. Podstatnou pre kauzu MH-17 je len informácia – ozbrojenci majú komplex PVO BUK! A ak takú zbraň majú, určite aj vystrelili.
Ako si však vysvetliť skutočnosť, že v nasledovných dňoch po uvedenej informácii bol na juhovýchod Ukrajiny premiestnený celý oddiel „BUK-ov“ ukrajinskej armády. Logicky je nepochopiteľný účel tohto kroku. Koho mali zostreliť, ak ozbrojenci letectvo nemajú?
Z hľadiska uvažovaného zostrelu civilného dopravného lietadla však ide o viac ako logický krok – možnosť zvalenia viny na typovo rovnakú zbraň, ktorá je v držaní ozbrojencov.
Mimochodom ešte maličkosť – doba štandardnej prípravy BUK-u k paľbe je cca 5 minút, profesionálna, zohraná a vycvičená obsluha dosahuje časy približujúce sa 4 minútam. Oblasť účinnej streľby podľa typu BUK-u predstavuje od 3 do 50 km (pri najmodernejších verziách). Boeing-777 za 5 minút preletí 70 km, čo znamená, že už opustí zónu paľby. V takom prípade je možný zásah len ak je lietadlo očakávané v plnej bojovej pohotovosti. Túto možnosť však ozbrojenci nemali.
Súčasné prieskumné vybavenie – ruské aj americké, štart rakety s vysokou pravdepodobnosťou zafixuje a pomerne presne určí približné miesto odpálenia.
A ešte jeden aspekt. Pre prípad, že cieľ nebude zasiahnutý je potrebný plán „B“. Pravdepodobne sa na neho aj dostalo. Fotografie z miesta dopadu Boeingu ukazujú aj veľké časti trupu lietadla, smerovku, krídla, motory apod. Takéto sa zvyčajne zachovajú po zásahu strelou „vzduch-vzduch“. Pri výbuchu rakety vzniká de facto šrapnel, ktorý deformuje, ničí a trhá jednotlivé časti lietadla. Toto sa určite stane predmetom podrobného skúmania.
Krátko po tragédii sa objavili aj informácie o lietadle / lietadlách v rovnakom smere a výške ako letiaci Boeing-777. Okamžite boli odmietnuté Kyjevom, relativizované väčšinou západných masmédií, vyvracané prostredníctvom US State Departementu. Plán „B“ mohol byť realizovaný vojenským lietadlom, ktoré by v prípade potreby mohlo byť označené za ruské (niekoľko dní pred tragédiou sa začali objavovať informácie o aktivite ruského letectva a údajných zostreloch v ukrajinskom vzdušnom priestore). Ale ako z podozrenia vyňať ukrajinské letectvo? Už počiatkom tragického týždňa ozbrojenci prenosným protilietadlovým kompletom zostrelili (minimálne ich z toho Kyjev obvinil) vojenský dopravný An-26. Reakciou bolo oznámenie oficiálneho Kyjeva, že prerušuje všetky lety nad územím Luhanskej a Doneckej národnej republiky. Nasledujúci deň je mesto Snežnoje cieľom leteckého úderu, ktorý je z vojenského hľadiska absolútne nelogický a nezmyselný. Strely ničia 4-podlažnú budovu, desiatka obetí, viac ako 20 ranených. Kyjev okamžite obviňuje ruské vojenské letectvo, nakoľko činnosť ukrajinského letectva bola prerušená! Očití svedkovia z predmetného územia sú predsa len ozbrojenci a civilní obyvatelia, kto by veril klebetám! Nasleduje obvinenie Ruska z viacnásobného narušenia vzdušného priestoru Ukrajiny. Budúci vinník začína byť takmer zrejmý!
Dňa 21.7. sa konala špeciálna tlačová konferencia na MO Ruskej federácie. Nie je samozrejme možné overiť pravdivosť uvádzaných informácií, ale ich synchrónia s vyššie uvedenými predpokladmi je zarážajúca. Poskytnuté údaje prezentovali viaceré podrobnosti o rozmiestnení ukrajinských BUK-ov, činnosti rádiových a radarových systémov, situácii vo vzdušnom priestore Ukrajiny a trase letu MH-17. Boli zverejnené satelitné zábery z ruských vojenských družíc. Ministerstvo obrany RF sa v tejto súvislosti dokonca odvolalo na možné potvrdenie zverejnených snímok a situačných schém z ďalšieho zdroja! Podľa ich údajov v čase 17:06 – 17:21 dňa 17.7.2014 nad uvedenou oblasťou „náhodne“ prelietal kozmický prostriedok USA určený na zistenie a sledovanie štartu rakiet.
Je potrebné zdôrazniť, že stále nepoznáme údaje z vyšetrovania, ktoré sa prakticky len začína. Je však možné konštatovať, že bude dlhé, veľmi obťažné a s vysokou pravdepodobnosťou vystavené značnému vonkajšiemu tlaku. Dúfajme, že spoznáme vinníka.
Zarážajúci je fakt, že viacerí predstavitelia rôznych krajín už dnes urobili záver, označili vinníka a chystajú odvetné opatrenia.
Jedno je však isté – let MH-17 sa stal podstatnou časťou obrovskej sofistikovanej skladačky pokusu o provokáciu, ktorý vyústil do neľudskej bezočivej tragédie.
ilustračné foto: www.pixabay.com